تبلیغات
صلح و آزادی - اثر انواع ویتامین‌ها بر روی پوست
شنبه 31 اردیبهشت 1390

اثر انواع ویتامین‌ها بر روی پوست

   نوشته شده توسط: احمد زرنگ    نوع مطلب :علمی ،مقاله ،

هر یك از ویتامین ها نیز بر روی پوست و سلامتی و طراوت و شادابی آن اثر خاصی دارند و هر یك به نسبتی مشخص، بر روی پوست اثر گذاشته و بسته به مقدار این اثر، پوست احتیاج دارد تا كمبودهایش را از طریق گیاهان دارنده آن تامین نماید.
بنابراین كمبود این مواد باعث آسیب به پوست (به صورت بیماری های پوستی) و تسریع روند پیری پوست می شود. در كشورهای پیشرفته، كمبود شدید ویتامین ها نادر است؛ ولی كمبود خفیف آن، هنوز هم به مقدار زیادی دیده می شود. این مسأله به معنای مصرف مقادیر بسیار زیاد این مواد نیست، چرا كه مصرف زیاد این مواد فواید بیشتری ندارد و مصرف بعضی از آن ها باعث مسمومیت می شود. از جمله ویتامین هایی كه فواید زیادی برای سلامت پوست دارند، می توان به ویتامین های A,B۱,B۲,B۶, C, D,E F, H اشاره كرد.
▪ ویتامین A برای رشد و نمو بدن ، برای پوست ،مو، ناخنها ، دندانها و حفط قدرت بینایی ضروری است. این ویتامین در جگر ، قلوه ، زرده تخم مرغ ، شیر و انواع سبزی های دارای برگ سبز مثل اسفناج و سبزی های زرد و نارنجی مثل هویج (در یك هویج بزرگ به مقدار ۵۰۰۰ واحد یافت میشود.) و برگهای سبز تر مثل كاهو یافت می شود . ویتامینB باعث پایین آوردن میزان اسید‌های چرب می شود. ویتامین B ضد چربی مو و برای نرمی رگهای خونی ضد سلولیت و ضد آكنه است.منبع مهم آن در خمیر ترش ( مایه خمیر) است.
▪ ویتامین B۱ یكی از ویتامین ها ی حیاتی و ضروری می باشد و برای ماهیچه ،پوست ومو مفید است. در مایه خمیر ترش ،مخمر آبجو ، جوانه گندم، تخم آفتابگردان ،اسفناج، هویج ، جوانه گندم و زرده تخم مرغ و جگر مرغ، شیر گاو نجوشیده ،سبوس برنج و سیب زمینی یافت می شود.
مشكلات پوستی از قبیل آكنه (مخصوصاً آكنه روزاسه)، ورم پوست، اگزما، و زخم ها با مصرف ویتامین B۲ بهبود می یابد.
▪ ویتامین B۲ را در مخمر آبجو ، شیر خشك ،گردو ، عسل ، اسفناج ، سفیده تخم مرغ ، خربزه و بلوط می توان پیدا كرد.نیاز روزانه ۳ میلی گرم است .

▪ ویتامین B۵ ضد خشكی بیش از اندازه و پوسته پوسته شدن پوست است و بهبودی زخم را مخصوصاً بعد از جراحی، تسریع می كند. بهترین منابع ویتامین B۵ عبارتند از: مخمر آبجو، نان غلات و حبوبات، قارچ، كبد، لوبیای خشك و نخود، آووكادو، ماهی، مرغ، آجیل (فندق،گردو)، بادام زمینی، گل كلم، شیر و پنیر، سیب زمینی، پرتقال، موز و تخم مرغ.
▪ ویتامین B۶ برای از بین بردن خشكی مو و برای مغز مفید است همچنین كمبود آن باعث التهاب (قرمزی، ورم، درد)، دهان، ترك و خشك شدن لبها، آن را در جوانه گندم به راحتی میتوان یافت. مرغ، ماهی، كلیه، كبد، تخم مرغ و گوشت خوك غنی ترین منابع غذایی ویتامین B۶ هستند.
● موارد زیر نیز منابع خوبی برای این ویتامین هستند:
مخمر، سبوس گندم، غلات، سیب زمینی، موز و جو دوسر. ویتامین ب-۶ در غذاهای فریزشده یا فرآورده های غذایی (مانند گوشت) از بین می رود.
▪ ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت ها در همهٔ قسمتهای بدن ضروری است. این ویتامین برای تشكیل كلاژن (كه یك پروتئین مهم در تشكیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط ها و عروق خونی است) لازم است.
ویتامین C نیز در آب ، محلول است و در میوه ها و سبزیجات تازه وجود دارد . این ویتامین اثر مهم ضد اكسیدكنندگی دارد و سبب تولید كلاژن می شود . این ویتامین به مواد آرایشی – بهداشتی اضافه می شود زیرا خاصیت ضد اكسیدكنندگی آن سبب رفع لكه های پوست و جلوگیری از پیری زودرس می شود و از طرف دیگر تولید ویتامینE را افزایش می دهد . این ویتامین سبب كاهش قرمزی پوست ناشی از آفتاب و نیز كاهش عوارض آفتاب سوختگی می شود . اثر ضد التهابی این ویتامین تأثیر مفیدی در درمان بیماری هایی چون اگزما و سپوریازیس دارد . ویتامین C برای نوسازی سلول ، ضد آلرژی و دافع سموم بدن است. می توان آن را در بسیاری از میوه جات و سبزیجات پیدا كرد. مواد غذایی كه غنی از ویتامین "سی" هستند شامل آب پرتقال، فلفل سبز، هندوانه، خربزه، گریب فروت، گرمك، توت فرنگی، انبه، گل كلم، آب گوجه فرنگی، كلم فندقی، گل كلم،‌كاهو. ویتامین «سی» همچنین در برگ های سبز پخته شده یا خام (كلم، اسفناج)، گوجه فرنگی تازه و سیب زمینی، كدو تنبل، تمشك، و آناناس. ویتامین سی به نور، هوا و گرما حساس است. خوردن سبزیجات خام و یا مختصری پخته شده جذب ویتامین "سی" شما را افزایش می دهد.
▪ ویتامین D ضد ترك است و برای رفع چین وچروك های پوست و سفید شدن مو،جوشهای صورت و خشكی پوست ویامین D توصیه میشود. همچنین ویتامین D به جذب كلسیم . فسفر كمك میكند و استخوانها، دندانها ، و بافتهای كبد شما احتیاج زیادی به این ویتامین دارند.
غذاهایی كه شامل ویتامین « D» هستند عبارتند از:روغن ماهی، سالمون آزاد ماهی، تونا (ماهی بزرگ)، شیر مقوی، نرم تن،قارچ،حبوبات مقوی،زردهٔ تخم مرغ همچنین نور خورشید منبع طبیعی برای ویتامین «D» است.
▪ ویتامین E ضد ریزش مو، مؤثر در درمان بیشتر بیماریهای پوستی ، كند كردن پدیدهٔ پیری سلول ها و بافتها و همچنین باعث بهبود سریعتر زخم ها می شود. غذاهایی كه شامل میزان قابل توجهی از ویتامین « E» هستند عبارت است از: آجیل (شامل بادام، فندق، و گردو)، تخم آفتابگردان، روغن ذرت، مارگارین، مایونز، روغن سبزیجات فشرده شده خنك،‌ شامل ذرت، گل آفتابگردان، سویا، دانهٔ پنبه، كانولا، و سبوس گندم (غنی ترین منبع)، اسفناج و كلم پیچ، سیب زمینی.
▪ ویتامین F (ویتامین F اصطلاح غلطی است كه گاها برای اسید لینولئیك استفاده می شود. ) ضد چروك صورت است كه در روغن آفتابگردان یافت می شود ولی ویتامین محسوب نمی شود.
▪ ویتامین H ضد عفونت جلدی پوست است. كمبود این ویتامین باعث پیدایش لكه های قرمز رنگ و گاه خاكستری در روی پوست می گردد. منابع حیاتی ویتامین H زرده تخم مرغ، مخمر آبجو، پوست برنج، مغزها می باشد. 

Globalplus
شنبه 9 تیر 1397 07:00 ق.ظ
Heya i'm foor thee fiгst time hегe. I foսnd
this board and I find It trulʏ useful & iit helped mе out a lot.
I hop to ɡive ѕomething Ьack ɑnd aid otherѕ like you aided me.
tirrell
یکشنبه 3 تیر 1397 03:16 ب.ظ
Hi to all, it'ѕ genuinely ɑ nice for me to visit tһiѕ web
site, іt includes useful Infoгmation.
Stone Jana
پنجشنبه 31 خرداد 1397 04:28 ب.ظ
Gгeetings! Ⅴery սseful advice wighin tһis
article! It's thе ⅼittle changeѕ that make the greatest ϲhanges.
Ꭲhanks a lot foг sharing!
roman health reviews
جمعه 24 فروردین 1397 04:35 ق.ظ
If yoս desire to taкe much from this piece οf writing tһen you have to
apply tһese methods tо ʏour won website.
viagra super active 50 mg
پنجشنبه 23 فروردین 1397 12:05 ب.ظ
Υߋu shߋuld tɑke part in a contest for οne օf the
ցreatest sites оn tһe net. I wіll highly recommend thіs site!
Doaa Hosny
جمعه 17 فروردین 1397 11:49 ب.ظ
Hello I am so thrilled I found your website,
I really found you by mistake, while I was looking on Digg for something else, Anyhow I am here
now and would just like to say cheers for a marvelous post and a all round interesting blog (Ialso love the theme/design), I don't have time to browse it all at
the moment but I have saved it and also added in your RSS feeds, so when I
have time Iwill be back to read more, Please do keep up the awesome work.
buy lumigan online usa
پنجشنبه 9 فروردین 1397 02:36 ب.ظ
I am in fact glad to read this webllg posts which carries
lots of helpful facts, thanks for providing these kinds oof information.
mezo
دوشنبه 6 فروردین 1397 11:49 ب.ظ
Wow! In tһe end Ӏ got a weblog frоm wһere
І be able to genuinely obtin սseful information concerning my study aand knowledge.
Jacquelyn
جمعه 17 آذر 1396 07:22 ب.ظ
Have you ever considered creating an ebook or guest authoring on other blogs?
I have a blog based upon on the same subjects you discuss and would really like
to have you share some stories/information. I
know my audience would value your work. If you are even remotely interested, feel free to
shoot me an e-mail.
How long does it take to recover from Achilles injury?
دوشنبه 16 مرداد 1396 12:37 ق.ظ
What's up everybody, here every person is sharing these kinds of familiarity, so it's nice to read this webpage, and I used to visit this weblog daily.
Foot Pain
جمعه 13 مرداد 1396 01:53 ب.ظ
Hello, i believe that i noticed you visited my site so i came to return the desire?.I am attempting to in finding things to improve
my web site!I assume its good enough to use a few of your ideas!!
Newton
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:20 ق.ظ
I absolutely love your blog and find nearly all of your post's to be what precisely I'm looking for.
Does one offer guest writers to write content
available for you? I wouldn't mind publishing a post or elaborating on a few of the subjects you write concerning here.
Again, awesome web log!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر